söndag 9 februari 2014

Parken - Double rainbow över Valla Torg

Jag får ett Gert Fylkingskt anfall och vrålar "Äntligen!" ut i grinvädret i ett snöfritt söderort. Av alla de artister som kommit att betyda något för mig under åren sen 2008, när jag drog igång Gordon, är det Parken som väger allra tyngst. Pelle Lindroth spelade på Pop Dakar när jag såg honom första gången och jag sprang fram till kravallstaketen och ropade en fråga om han hade lust att komma till Gordon. Han spelade på Landet när vi gjorde några gig där och sen kom han förbi Gordon för ett knappt år sen och spelade lite av det nya material som nu är på gång. Särskilt minns jag den magiskt bra Hassela väntar. Nu släpper Flora & Fauna äntligen förstasingeln från nya skivan så jag vet att jag inte behöver vänta så länge till på Hassela. När ens favoritartist har familj och vanligt kneg vet man aldrig hur mycket mer musik man kommer att få.

Double rainbow över Valla Torg är, åtminstone för mig, lika intensivt laddad med storstan och zeitgeistångest som de två första plattorna. Och inte vilken storstad som helst. Valla torg och Årsta är givna platsmarkörer som placerar oss på södra sidan av Stockholm, ingen annanstans. Geografisk information har alltid varit viktigt för Parken, han ritar sina berättelser med små detaljer och kommunicerar så jävla direkt all smärta, all glädje: "Mitt i all oro, mitt i all sorg/ Double rainbow över Valla Torg". Sen är det, efter genombrottssingeln Åt helvete med himlen, skönt att höra honom sjunga att han har en plats i himlen nu.

2 kommentarer:

Daniel Engström sa...

Årets hittills bästa svenska låt!

Gordon sa...

Jag håller med, kanske årets bästa låt globalt.